KLUB MARIE

Aktivity

Vítejte na stránce klubmarie.wbs.cz v sekci Aktivity

Rekondiční pobyt v Szczawnicy.

V neděli 26. 6. 2016 ráno jsme se vydaly pěti osobními auty přes Slovensko do polské Szczawnice lázeňského městečka uprostřed Pieninského národního parku. Na místo jsme dojely odpoledne, ubytovaly jsme se v penziónu Park a vyrazily na prohlídku města. Velice se nám líbil park, multifunkční kulturní dům Dworek Gościnny i kostel svatého Vojtěcha. Samozřejmě jsme ochutnaly minerální vody z místních léčebných pramenů. Procházku čistým a upraveným městem jsme zakončily občerstvením v hotelu Batory.

V pondělí ráno jsme jely turistickým vláčkem přes celé město až do nedaleké přírodní rezervace Biala Woda. Počasí nám nepřálo, byla zima a pršelo. Morálku nám však zvedl zdravotní panák podávaný při výstupu z vláčku naší laskavou průvodkyní Aničkou Goreckou. Takto posilněné jsme se rozhodly absolvovat alespoň malou prohlídku po rezervaci.

V úterý jsme lanovkou vystoupaly na 722 metrů vysokou horu Palenici. Na vrcholu jsme se prošly, prohlídly si lyžařské tratě a občerstvily se na horské chatě. Odpoledne jsme se vracely dolů lanovkou, zdatnější z nás pešky.

Další den jsme navštívily zříceninu hradu Czorsztyn. Pak jsme lodí přepluly přes Czorstynské jezero a prohlédly si další zříceninu, Niedzicu, bývalou uherskou pohraniční pevnost.

Ve čtvrtek jsme vypravily na Slovensko, do Červeného Klaštoru. Velice nás zaujalo Muzeum folklóru, historická lékárna a zahrádky, kde se pěstovaly léčivé byliny. Po návštěvě muzea jsme si prošly město a poseděly na břehu řeky Dunajce. Pozorovaly jsme pltě, dřevěné vory, které splouvaly řeku Dunajec až do Szczawnice. Začalo pršet a tak i my jsme se vydaly na cestu do Szczawnice. Těšily jsme se na slavnostní večeři v hotelu Batory.

V pátek, v den odjezdu jsme ještě navštívily vesnice Szlachtowa a Górky , kde jsme si prohlédly dva původně řeckokatolické kostely. Obdivovaly jsme historické ikony malované na plátně. Touto nádhernou podívanou jsme ukončily náš zdařilý pobyt v Pieninách.

Výboru klubu Marie Třinec patří obrovský dík za tento bezvadný rekondiční pobyt. Výbornou průvodkyni nám po celou dobu byla Anička Gorecká.

Děkujeme rovněž i jí.

Blescha

Setkání ve Frýdku Místku

Ve čtvrtek 22. 9. 2016 se pět reprezentantek našeho klubu zúčastnilo tradičního setkání severomoravských klubů pacientek po onkologické léčbě, které se letos konalo na zámku ve Frýdku Místku. Sešlo se nás zhruba třicet z Krnova, Ostravy, Karviné, Bohumína, Havířova a Třince. V salónku na nás čekaly hostitelky s malým občerstvením. Po krátkém a srdečném uvítání nám hostitelky představily svůj klub. Pak nastal čas na povídání, výměnu zkušeností, rad a zážitků z celého roku. Po té následovala prohlídka Frýdeckého zámku. Odpoledne jsme jely na oběd do Lidového domu v Místku. Po kávě a dobrých koláčích jsme poděkovaly za pěkně prožitý den a vrátily jsme se zpět domů do Třince. Už teď se těšíme na další setkání.

Mše svatá v Czenstochowe.

V sobotu 1. 10. 2016 se čtyři členky našeho klubu přidaly k spřátelenému klubu Amazonky z Cieszyna a společně se vydaly do Czenstochowe, na tradiční celostátní mši svatou za polské Amazonky.

Tato mše se letos konala již po devatenácté a zúčastnilo se jí okolo devíti tisíců žen. Nástup byl velice impozantní. Po jednotlivých klubech jsme vcházely v průvodu na pódium, nesly jsme transparent svého klubu a zdravily se navzájem. Letošním symbolem byla slunečnice, kterou jsme nesly a mávaly ostatním. Pak jsme se řadily na louku pod podiem.

Po nástupu všech klubů začala oficiální část, ve které nás přivítaly a pozdravily pořádající Amazonky z Czenstochowe, pak předsedkyně celostátních klubu Amazonek, dále taky první dáma Polska paní Agata Duda.

Následně začala mše svatá, kterou sloužil monseigneur biskup Antoni Dlugosz. Uvítal nás opravdu vřele. Po ukončení mše svaté vyšel na pódium a zazpíval. Svým nádherným zpěvem nás vyzýval k tanci a pohybu. Všechny slunečnice se zvedly k nebi a začaly se otáčet, vlnit a tančit. Louka se rozvlnila a rozkvetla tisíci žlutých květů. Byl to krásný zážitek sounáležitosti, společné modlitby a radosti.

Skvělá nálada nám vydržela nejen na celou zpáteční cestu, ale i na podzimní dny, které nastaly.

Blescha

Český den proti rakovině.

Ve středu 16. května se konala celostátní sbírka Český den proti rakovině s ústředním tématem

„Nádorové onemocnění ledvin".

V Třinci a okolí tuto sbírku organizoval Klub MARIE.

Při sbírce s prodejem květinek pomáhali Gymnázium Třinec, SSŠ Třinec, ZŠ Stanislava Hadyny Bystřice, Gymnázium s polským vyučovacím jazykem Český Těšín, Střední hotelová a obchodně podnikatelská Český Těšín a 34 žen Klubu MARIE spolu třineckými Skauty. Vzhledem relativně chladnému počasí bylo prodáno 4 906 květinek a na konto Ligy proti rakovině zasláno 117 500,- Kč.

Klub MARIE upřímně děkuje všem, kteří při této sbírce pomohli. ma

Den sociálních služeb Města Třinec.

Ve středu 16. května se v Třinci konal Den sociálních služeb. Náš stánek Klubu MARIE nabízel množství brožur Ligy proti rakovině a Aliace žen s rakovnou prsu a edukaci samovyšetřování prsu.

Bylo osloveno 22 žen, které měly zájem o ukázku  samovyšetřování prsou na modelu. ma

Landek

Ve středu 25. dubna se v areálu Hornického muzea LANDEK v Ostravě sešly moravskoslezské onkologické kluby z Krnova, Opavy, Ostravy, Havířova, Karviné, Frýdku-Místku a Třince. Celkem se nás sešlo 132 žen. Tato setkání se konají každoročně. Klub MARIE se zúčastnil po druhé v počtu 18  žen. Prohlídka muzea byla rozdělena na dvě části. Na záchranářskou a potápěčskou techniku a fáraní do dolu. Fárání do podzemí byl mimořádný zážitek. Zde jsme byli seznámeni s historií dobývání uhlí v minulosti a současnosti. Viděli jsem také v provozu razící a dobývací techniku.

Cestovali jsme vlakem a MHD. Pro mnohé i tato cesta byla mimořádný zážitek.ma

Návštěva Bažantnice.

V pondělí 30. dubna jsme si udělaly procházku do třineckého lesa podívat se do Bažantnice na bachyně se selaty. Vycházku jsme měly i s odborným výkladem. Členka klubu je v mysliveckém spolku. Výlet jsem ukončily v hospůdce u Černého kohouta. ma

Smažení vaječiny

Padesát dnů po Velikonocích slaví křesťané svatodušní svátky. Vejce je starým symbolem života a vyfouklé kraslice znázorňují prázdný hrob. Smažení vaječiny má připomenout konec velikonočních svátků jako vyvrcholení období Velikonoc. V církevní tradici je to den seslání Ducha svatého.(z internetu)
V Třinci a okolí se v tomto období tradičně scházejí celé rodiny, známí, přátelé k smažení vaječiny. Vejce se smaží v přírodě na otevřeném ohni. Klub MARIE se při této příležitosti sešel 13. června v Bystřici na „Ranči“. Pro 25 žen se vaječina smažila ze 120 vajec. I přes deštivé počasí, které se až v pozdním odpoledni umoudřilo, se vaječina podařila dobře usmažit. K dobré chuti přispěly ještě výborné zákusky a buchty, které děvčata napekla a dobře vychlazené pivečko.Ma.